Autor: Adrian Seceleanu – www.zfcorporate.ro

Valentin Mircea: Cum convergenţa este bidirecţională, aşa poate fi şi direcţia achiziţiilor
Tendinţa de convergenţă a serviciilor de comunicaţii fixe cu cele mobile de pe piaţa europeană nu are o singură direcţie – achiziţia jucătorilor cu reţele fixe de către cei cu reţele mobile -, ci este una bidirecţională, situaţie în care scenariile privind evoluţiile de pe piaţa de telecom din România şi regiune nu ar trebui să excludă în niciun caz din start posibilitatea ca şi operatorul de cablu UPC să facă achiziţii, a declarat pentru ZF Valentin Mircea, fost vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei, acum senior partener al casei de avocatură Mircea şi Asociaţii.

„Cum convergenţa este bidirecţională, aşa poate fi şi direcţia achiziţiilor. Trebuie avut în vedere că UPC a înregistrat rezultate foarte bune în ultimii 3 ani, sub noul management, şi are sprijinul unui colos internaţional cum este Liberty Global, care este, de altfel, prezent şi pe piaţa telefoniei mobile prin mai mulţi operatori virtuali. Lansarea de către UPC în Ro­mânia a propriului MVNO ar creşte atractivitatea acestuia pentru consumatori. Deci, deşi probabilitatea ca operatorii de telefonie mobilă să fie cei care «ies la cumpărături» este mai mare, achiziţiile şi iniţiativele în această piaţă nu au un singur sens“, a declarat Mircea.

Grupul Vodafone a semnat în ultima ju­mătate de an acorduri de 15 mld. euro pentru preluarea unor companii de cablu din Ger­mania şi Spania, iar în Franţa compania de cablu Numericable va prelua divizia de telefonie mobilă a Vivendi, SFR. Acest val de consolidări din Europa va ajunge probabil şi în Ro­mânia – unde operatorii de telefonie mobilă Orange şi Vodafone ar avea nevoie şi de o infrastructură fixă -, dar scenariile care trebuie luate în calcul nu trebuie să se rezume doar la un acord Vodafone – UPC, care nici măcar nu este, crede Mircea, foarte probabil.

„O achiziţie Vodafone – UPC (Liberty Glo­bal) este posibilă, dar nu foarte probabilă, însă nu aş exclude posibilitatea ca, dimpotrivă, Liberty Global să achiziţioneze Vodafone – există logică economică în acest sens.“
„Acţionarii Liberty Global si-au demonstrat deja ape­titul pentru achiziţii chiar si pentru active mari precum Vodafone. Nu văd motivul pentru care Liberty Global să vândă UPC Romania mai ales în condiţiile în care nu a făcut nicio astfel de vânzare singulară până acum. UPC Romania este în creştere şi are potenţial mare în continuare, ceea ce face să nu fie o ţintă uşoară. Dacă ar fi fost, probabil vânzarea UPC ar fi avut loc deja până acum“.
Nici achiziţia RCS&RDS nu trebuie exclusă din start, chiar dacă aceasta „ar fi mai dificilă, inclusiv din punctul de vedere al concentrării pieţei“, adaugă el.

Tendinţa de convergenţă este bi-direcţională şi în industria de comunicaţii fixe există dorinţa de a oferi servicii mobile, nu doar operatorii mobili doresc mai multe reţele fixe, crede fostul vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei.
În ce măsură ar avea operatorii probleme în obţinerea unui OK de la Concurenţă în eventualitatea unor asemenea tranzacţii? Analiza va fi una extrem de dificilă pentru că vor fi afectate mai multe pieţe, estimează Valentin Mircea. „Ar fi vorba de tranzacţii care conduc la cote mai mari de piaţă dar vor trebuie luate în considerare şi alte efecte, nu doar cele care decurg din concentrarea directă în plan orizontal. O achiziţie a unui operator de cablu de către un operator de telefonie mobilă sau o achiziţie a unui operator de telefonie mobilă de către un operator de cablu ar produce efecte de tip «conglomerat», în sensul că efectele într-o anumită piaţă (de exemplu de acces la internet la puncte fixe) pot fi resimţite într-o piaţă adiacentă (de exemplu distribuţia de programe radio-TV). O astfel de analiză va fi foarte dificilă“, a declarat Mircea. El a adăugat că în opinia sa asemenea acorduri ar trebui să fie aprobate pentru a menţine atractivitatea şi competivitatea operatorilor de telefonie mobilă. „Paradigma concurenţei s-a modificat şi se va modifica substanţial în următorii ani iar centrul de greutate al pieţei nu mai este în zona serviciilor de voce, ci al celor de acces la internet. Trebuie evitată închiderea pieţei, pe termen lung dar, de asemenea, trebuie luate în considerare investiţiile uriaşe care mai trebuie realizate pentru ca România să aibă reţele de comunicaţii mobile moderne şi rapide.“

Mike Fries, CEO al UPC: suntem greu de înghiţit, nu am fost abordaţi de Vodafone

Grupul american Liberty Global (LGI), cu venituri de 17,3 mld. dolari în 2013, este o ţintă mare de achiziţii care este „greu de înghiţit“, a declarat recent la Amsterdam în cadrul Cable Congress Mike Fries (foto), CEO al operatorului. „În ciuda zvonurilor, nu am fost abordaţi de Vodafone pentru a discuta o tranzacţie.“